Artikels

Kwaaltjes / Gezondheid bij fietsen

Wat zijn de (gezondheids-)kwaaltjes die zich kunnen voordoen bij het fietsen?

Uiteraard is het belangrijk te weten hoe bepaalde gezondheidsproblemen of klachten die je eventueel bij het fietsen evenaart op te lossen.

Bij het fietsen druk je langdurig op je polsen, kruis en de voeten. Deze zones zijn risico-zones voor allerlei pijnklachten. Deze pijnklachten zijn onder andere te wijten aan een slechte afstelling van de fiets, of een teleurstellende kwaliteit van het materiaal. Ook kan een onvoldoende training of gewenning.

Wanneer je bij elke fietstocht, met name tijdens een intensiever inspanning bepaalde pijnklachten hebt die je anders wanneer je iets anders doet niet hebt, dan kan dit te wijten zijn aan een verkeerde afstelling van de fiets.

Hieronder vind je een korte samenvatting van de klachten, oorzaken en eventuele oplossingen. U dient de nieuwe afstelling enkele weken uit te testen aangezien de spieren en pezen enkele weken tijd nodig hebben om te herstellen van de verkeerde afstelling.

  • Rug: Pijn in de rug kan 3 oorzaken hebben namelijk
    • Het zadel is verkeerd afgesteld
    • Te korte zit bij het stuur
    • Te korte zit bij het frame

    Om het zadelprobleem op te lossen kan men het zadel lager zetten. Om de korte zit bij het stuur op te lossen kan men eventueel een langere stuurpen aanschaffen of het stuur hoger zetten. En tenslotte voor het frame kan men een langer frame aanschaffen.
     
  • Armen,handen:Pijn in de armen of de handen kunnen 2 oorzaken de boosdoeners zijn a) te korte zit, b) het stuur. De korte zit kan opgelost worden met een langer frame of een langere voorbouw. Het stuur kan eventueel wat hoger of men dient een gebogen stuur te kopen in dien men een recht stuur had.
     
  • Been: Heeft men last in het been dan is de oorzaak meestal het zadel. Men kan het zadel verhogen of verlagen. Eventueel dient men het zadel naar voor of naar achter te verschuiven.
     
  • Nek en schouders: De oorzaak van dit probleem is een te lange of te korte zit. Men kan dit probleem oplossen door de hoogte van het stuur aan te passen en de lengte van de stuurpen aan te passen.
     
  • De bovenbenen vooraan: Twee oorzaken namelijk a) het zadel, b) de cranks. Wederom dient men de hoogte van het zadel aan te passen en eventueel iets naar achter te verschuiven. De cranks dienen verkort te worden.
     
  • De bovenbenen onderaan: Het zadel dient lager gezet te worden en goede rekoefeningen kunnen ook al helpen.
     
  • Het zitvlak: Bij dit probleem dient men vooral naar het zadel zelf te kijken. Hoe een zadel zit wordt bepaald door je bekkenvorm en de afstand tussen je zitknobbels in je zitvlak. Het zadel dient breed genoeg te zijn zodat je goed op je zitknobbels kan zitten. de afstand daartussen is voor iedere persoon anders. Over het algemeen hebben vrouwen een iets breder zadel dan mannen. Een algemene regel is mensen met lange bovenbenen dienen het zadel iets naar achter te plaatsen en mensen met korte bovenbenen dienen het omgekeerde te doen. Wat men ook niet mag vergeten is dat een zadel eerst dient ingereden te worden.
     
  • De knie: Knieklachten hangen samen met de afstelling van de fiets en de plaatsing van de voeten. Een zadelverlaging kan helpen bij beginnende knieproblemen. Bij platvoeten kan een speciaal zooltje in de schoen heel wat soelaas brengen. Bij de voorkant van de knie kan men het zadel verhogen en naar achter plaatsen. De binnenzijde van de knie kan gebeuren doordat de voeten te ver uit elkaar staan en de tenen naar buiten wijzen. Bij de buitenzijde van de knie is het net het omgekeerde, voeten te dicht bij elkaar en tenen wijzen naar binnen. Soms kan men ook nog last hebben aan de achterzijde van de knieholte, dit is te wijten aan een te hoog zadel of te door te ver naar achteren te zitten.
     
  • De voeten: tintelingen in de voeten wil zeggen dat de zithouding verkeerd is, zodat men het bloed afsnijdt. Ook is het belangrijk om goed passend schoeisel aan te doen.
     
  • Handen: een raar gevoel in het hand vertrekkend vanuit de pols kan ontstaan door het teveel strekken van de armen (pols) bij een voorovergebogen houding. Hierdoor komt er veel druk op de polsen terecht.